Discipline.

april 29, 2012



Of je hebt het, of je hebt het niet: discipline.



Het is de avond voordat je naar school moet, en morgen heb je een heel groot proefwerk. Als jij net helemaal gesetteld bent met een hapje, drankje, een muziekje en je schoolboeken achter je bureau, belt je vriendin. Of je een filmpje komt kijken, om de laatste uren van het weekend zo fijn mogelijk te besteden. Je weet dat je eigenlijk niet moet gaan, maar je hebt goed opgelet tijdens de les, en je hebt morgen nog een tussenuur waarin je alles kunt leren, dus toch ga je. De volgende dag, tijdens het tussenuur, sluit je je af van de rest van de mensen en probeert te leren. Maar dan komt er weer een andere vriendin naast je zitten om te kletsen, en voor je het weet is het uur voorbij. Je krijg het proefwerk voor je neus, en je weet helemaal niets. Drie dagen later krijg je je proefwerk terug, een dikke vette 1.

Er zijn maar weinig mensen die echt een goede discipline hebben. Maar dat is ook niet zo gek. Mensen hebben nu eenmaal meer behoefte aan dingen die hen een plezier doen, zoals een film kijken met een goede vriendin, of een boek lezen, dan aan het werk gaan. Maar het punt is, dat je je werk iets leuker moet maken. Leer de rijtjes niet gewoon uit je hoofd, maar maak er een liedje van! Maak tekeningetjes van moeilijke grafieken, en beloon jezelf als je een opdracht af hebt! Je kan veel meer genieten van je vrije tijd als je alles gedaan hebt wat je moet doen, en niet in je achterhoofd steeds aan je huiswerk moet denken. Het klinkt misschien raar, maar het geeft een zelfvoldaan gevoel als je de dingen hebt gedaan die je moest doen. Je hebt jezelf er toe gezet, en uiteindelijk heb je er meer lol van!

Persoonlijk heb ik ook de discipline van een luiaard qua schoolwerk. Ik begin eigenlijk altijd pas de dag van te voren met leren, en heb vaak het hierboven genoemde scenario meegemaakt. Dan denk ik 'Oh, ik kan dat boek ook wel in twee dagen uitlezen', terwijl ik nog 200 pagina's moet lezen. Het komt er eigenlijk altijd op neer dat ik tot heel laat zit te werken, terwijl ik de volgende ochtend gewoon weer om half zeven op moet staan. Ik ben ook al geen avond mens, en al helemaal geen ochtend mens, dus ik moet eigenlijk alles af hebben voor 's avonds acht uur, anders komt het er niet meer in. Maar helaas, ik kan mij er dan gewoon niet toe zetten.

Wat ik probeer te doen tegen deze momentjes? Mij er gewoon toe zetten. Ik weet dat als ik het af heb, heel erg blij zal zijn. Zorg dat je om de drie kwartier even een kwartiertje pauze hebt, waarin je even je Facebook kan checken en wat te drinken kan pakken. Als je daarna maar weer doorgaat waar je meebezig bent, en je niet blijft hangen bij het rust momentje, en het weer beginnen steeds maar weer uitstelt, en het uiteindelijk toch te laat is.
Je hebt meer lol van je vrije tijd, als je alles hebt gedaan wat je moest doen, echt waar!
Succes!

You Might Also Like

4 reacties

  1. Ik heb ook weinig discipline.. Wat bij mij vaak helpt zijn lijstjes maken en na het minder leuke komt dan altijd wat leuks!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha ik heb het niet.... :)

    Wat een super leuke blog heb je!
    ik volg je volg je terug?
    Liefs,

    http://unbreakabletome.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn discipline komt gelukkig beetje bij beetje terug ;p

    BeantwoordenVerwijderen
  4. discipline is niet voor mij:(
    Ik volg je, volg je terug?

    Xoxo,

    http://innocent-rose.blogspot.com//

    BeantwoordenVerwijderen

Popular Posts

Subscribe